2023-12-07

2023-11-19

Berättarafton 29 november

Arkivbild

Onsdagen den 29 november är det dags för nästa berättarafton.

Tid: Kl 18.30
Plats: Hörsalen Bohusläns museum

2023-10-31

Berättarkafé måndagen den 6 november

Välkomna till ett nytt berättarkafé i Wessmanska huset på måndag den 6 november kl 14.00!

Vi berättar för varandra på olika teman om Uddevalla. Gunnar Klasson leder. Och så serveras det kaffe förstås.

2023-10-03

Berättarafton 25 oktober

Arkivbild

Onsdagen den 25 oktober är det dags för nästa berättarafton på Bohusläns museum. Tid 18.30. Plats: Hörsalen.

2023-09-30

Berättarkafé måndag 2 oktober kl 14

Måndag den 3 oktober kl 14 blir det berättarkafé i Wessmanska huset, Södra vägen 7. Kaffeservering och berättande kring våra minnen på olika teman. Gunnar Klasson håller i trådarna.

2023-09-24

Berättarafton onsdag den 27 september

Arkivbild

Dags för höstens första berättarafton. Vi träffas på Bohusläns museum på onsdag den 27 september kl 18.30. Vi tittar på Uddevallabilder och berättar minnen för varandra.

2023-09-19

Släktforskar- och hembygdsdag på Bohusläns museum lördag 23 september

Välkommen till en dag där vi fyller museet med släktforskning och hembygd – utställande föreningar, föredrag, DNA-kurs, prova på släktforskning, topsning och mycket annat.
🌳11:00 - 12:00 Nyfiken på DNA med Peter Sjölund BILJETTER KVAR!
Denna föreläsning vänder sig till dig som är nyfiken på DNA. Vad kan man få ut av ett test egentligen och hur fungerar det att finna okända fäder eller jaga bovar med DNA?

🌳13:00-15:30 DNA - för släktforskare med Peter Sjölund UTSÅLD!
Denna föreläsning vänder sig till dig som redan tagit DNA-test och har kommit igång, eller vill komma igång med ditt resultat. I denna föreläsning får du tips och bra verktyg och metoder för att bringa reda i din DNA-forskning.

Dessa föreningar och föredragshållare kommer delta:
🔹Bohusläns föreningsarkiv
🔹Ytterby hembygds- och fornminnesförening

🔴 GRATIS FÖRELÄSNINGAR PÅ HYLLAN🔴
11.00 Uddevalla släktforskare presenterar nya hemsidan
11.30 Lisbet Rodin visar tips på Rötters hemsida och information om Sveriges släktforskarförbund
12.00 Mats-Olof Sander från Föreningen Släktdata om hur man söker i Släktdatas register
12.30 Maria Bouroncle, Berättelsen om morden i Vesene och Flickan med lapp om halsen
13.00 Svenneby hembygdsförening, Helena Svensson om Charles Robinsons dramatiska resa till Australien
13.30 Morlanda hembygdsförening, Elisabet Bäck om Fartyget Macallas haveri
14.00 Ljungskileortens hembygdsförening, Anna-Clara Olofsson och Greger Olofsson berättar om torpinventering på Bredfjället och Aröds kvarn 3.0
14.30 Uddevalla hembygdsförening, Gunnar Klasson om Uddevallas handels- och industrihistoria
15.00 Uddevalla Varvs- och industrihistoriska ger filmvisning

Fri entré till Bohusläns museum! VÄLKOMNA!

Har ni frågor, kontakta:
Ebba Jacobsson, Studieförbundet Vuxenskolan
ebba.jacobsson@sv.se eller 070-855 30 35
Ett arrangemang i samarbete mellan Uddevalla släktforskare, Bohusläns hembygdsförbund, Bohusläns museum och Studieförbundet Vuxenskolan///

2023-09-03

Öppet hus med berättarkafé 4 september

Höstens första Öppet hus på Wessmanska måndag 4 september kl 18.30. Det blir lite berättarkafé med Gunnar Klasson.

2023-08-26

E-postadress?

Hej medlemmar!

Som ett led i att spara pengar funderar vi på om vi skulle kunna skicka ut medlemsinformation via e-post. Vi är såklart medvetna om att många inte har e-post men de som har vore vi väldigt tacksamma och ni kunde skicka in er adress till uddevalla.hembygdsforening@telia.com så inför vi den i medlemsregistret.

Tack för hjälpen!

Gunnar

2023-08-24

Städdag på lördag kl 10

På lördag är det föreningens städdag. Vi städar både inne och ute. Vi hälsar dig välkommen kl 10 till en nödvändig insats.   ///

2023-08-23

Stadsvandring onsdag 23 augusti

Stadsvandring onsdag den 23 augusti. Start på Kungstorget kl 18.30. Vi rör oss i de östra och centrala delarna av stadskärnan.

Avgift 50 kr.

ALLA VÄLKOMNA!   ///