2021-09-20

Därför ställs berättarafton på Bohusläns museum in den 29 september

Den 29 september har vi en sedan länge aviserad berättarafton. Och gissa om vi blev glada då Regeringen och Folkhälsomyndigheten släpper på restriktionerna till just den dagen. Nu skall det bli tillåtet med fullsatta lokaler och arenor vid kultur- och idrottsevenemang.

Men det gäller inte på Bohusläns museum. Vi har fått besked om att man fortsätter att begränsa publikantalet, nu till 100 personer. Ja, det är så att man häpnar. Vi brukar som bekant vara många fler på berättaraftnarna och nu skall vi behöva beställa biljetter i förväg. Dessutom är jag övertygad om att så gott som 100 procent av hembygdsföreningens medlemmar är dubbelvaccinerade.

Jag begärde en motivering till varför museet har denna inställning och får då bl a detta svaret:

Så hur tänker vi oss att Bohusläns museum ställer sig till detta? Vi väljer en avvaktande entusiasm. Visst känns det lovande, men inte helt betryggande med dessa frikostiga lättnader.

Maxantalet besökare i Hörsalen har utökats till 100 personer. Det innebär att vi fortfarande kan möblera så att det finns möjlighet till avstånd, om än inte i samma utsträckning som tidigare.

Bohusläns museums ledning överprövar således Regeringens och Folkhälsomyndighetens beslut om att ta bort restriktionerna och tycker således att lättnaderna är för frikostiga. Man tar sig för pannan!

Jag sitter med i museistyrelsen och vill bara informera om att styrelsen har inte fattat detta beslut utan det är museichefens beslut.

Uddevalla hembygdsförening hade styrelsemöte ikväll och diskuterade hur vi skall förhålla oss till detta. Vi hade tre alternativ.

• Att gå med på museets upplägg med den, som vi vet, irritation som skulle uppstå då inte alla får plats i lokalen (som är godkänd för 200 personer)
  • Att flytta till Folkets hus som inte har några begränsningar fr o m den 29 september. Dock skulle det kosta 3 900 kr.
  • Att ställa in berättarafton den 29 september och hoppas på att museet ändrar sig till nästa berättarafton.
En enig styrelse väljer således tyvärr att ställa in berättarafton den 29 september. Det är med sorg i hjärtat vi gör det för många, som haft det väldigt jobbigt under pandemin, har sett fram emot att det skall bli som vanligt igen.

Vi beslutade också att Öppet hus i Wessmanska huset skall arrangeras utan restriktioner, nästa gång den 4 oktober.  //

Inga kommentarer: